Teacher Page

Met deze webquest gaat de leerling praktische reistechnische informatie verzamelen die familie Haggard nodig heeft om op fietsvakantie naar Schotland te kunnen gaan. Met behulp van internet sites zal de leerling de benodigde informatie verzamelen over de treinreis, de accommodaties, de bezienswaardigheden etc. Hij/zij gaat ook een e-mail schrijven naar de VVV van Schotland om aanvullende informatie te verkrijgen.

De informatie wordt verzameld in een beknopt archief, geschreven in het Engels.

Het uiteindelijke doel van deze webquest is een gesprek in het Engels tussen de leerling en de klant, waarbij de leerling de rol van VVV beambte vervult en de docent als klant (de familie Haggard dus) fungeert. In dit gesprek is het de bedoeling dat de leerling alle informatie verschaft die de klant nodig heeft om hun reis perfect te laten verlopen. Dit gebeurt aan de hand van doelgerichte vragen van de klant.

De leerling werkt bij deze opdracht individueel.

Algemeen

Deze talenquest is bedoeld voor het europese taalniveau B.1.1. Een nadere beschrijving van het niveau B1 vindt u hier. In de regel komen leerlingen aan dit niveau in het derde jaar van hun MBO opleiding. Het is het eindniveau voor niveau 3-leerlingen en staat gelijk aan het certificaat MVT 2. Niveau 4-leerlingen sluiten Engels af op B.1.2, en doen dit dus iets eerder in hun opleiding.

  • Voor wie bestemd?

  • Deze opdracht is toegespitst op MBO Toerisme. Een Recreatie-variant is gemakkelijk te maken door eindtermen van de cursus Recreatie erin te verwerken, zoals activiteitenbegeleiding, animatie, sport en spel, etc. en van de accommodatie campings en/of vakantieparken te maken.

  • Vakoverstijgende aspecten

  • De opdracht is in die zin vakoverstijgend dat hij aansluit bij het curriculum van vakken als communicatie (verkoopgesprek, reserveringsgesprek, informatie verstrekken) en toerisme (reistechnische informatie, geografie, kennis van accommodaties).

  • Kennis en vaardigheden

  • De leerlingen moeten authentieke bronnen in de doeltaal kunnen raadplegen, zoals informatieve sites van spoorwegen, hotels en VVV's. Dat betekent dat hun receptieve vaardigheden (lezen en luisteren) minimaal op A2(+) / B1(-) niveau moeten zijn.

  • Hun productieve vaardigheden (schrijven en spreken) moeten op hetzelfde niveau liggen. Ze moeten in redelijk correct Engels een samenvatting kunnen schrijven van de verzamelde informatie, evenals een e-mail in de doeltaal, waarbij verondersteld wordt dat de leerling ook bepaalde conventies kan hanteren. In het eindgesprek moet de leerling in staat zijn zonder al teveel moeite, met een redelijke mate van vloeiendheid informatie te geven in de doeltaal. Hij moet de vragen van de klant kunnen begrijpen en correct kunnen beantwoorden. Grammaticale fouten mogen gemaakt worden, zolang het de begrijpbaarheid niet in de weg staat. Ook uitspraak moet aan dat criterium voldoen. Voor verdere uitleg verwijzen we wederom naar de site.

  • Uiteraard moet de leerling in staat zijn om te kunnen gaan met internet en algemene computervaardigheden zoals tekstverwerking, e-mail etc.

Doelen:

  • De leerling leert in deze opdracht geleerd om met virtuele bronnen om te gaan en ze te raadplegen. Er worden bij de leerling zowel intensieve als extensieve leesstrategieën aangesproken.

  • De leerling leert doelgericht doelgroepspecifieke informatie op te zoeken.

  • De leerling leert Schotland in het algemeen en een aantal steden in het bijzonder (Edinburgh, Aberdeen, Dundee, etc) beter kennen.

  • De leerling leert hoe je een zakelijke e-mail schrijft en welke conventies daarbij worden gehanteerd.

  • De leerling leert zich in te leven in de rol van VVV-beambte.

  • De leerling leert informatie over te brengen aan de klant, zowel schriftelijk als mondeling.

  • De leerling leert zijn/haar taalgebruik aan te passen aan de situatie (formeel, informatief, adviserend)

    • De leerling gebruikt zijn vaardigheden op het gebied van tekstverwerken.

Beoordeling

De leerling wordt beoordeeld op de volgende punten:

  1. het dossier

  2. de email

  3. het eindgesprek

Dossier

  • Vorm:

  • Het dossier moet gemakkelijk te lezen zijn. Dus: een overzichtelijke lay-out is belangrijk. De leerling moet immers tijdens het gesprek gemakkelijk de juiste informatie kunnen terugvinden. Rechtstreeks gekopieerde webpagina's worden niet geaccepteerd. Wel mogen de leerlingen schema's en tabellen overnemen.

  • De leerling dient in elk geval woordenboeken en spellingscontrole te gebruiken om onnodige fouten eruit te halen. Grammaticaal mag er sprake zijn van enige onjuistheid, maar de volgende stof moet grotendeels tot hun bagage behoren:

    • simple present

    • simple past

    • present perfect

    • word order

  • Inhoud:

  • De inhoudelijke kant van de opdracht moet realistisch zijn. Dat wil zeggen: de leerling moet erover hebben nagedacht of de reis daadwerkelijk is uit te voeren. De leerling dient te letten op de verhouding tussen afstand en tijd, de wensen van de doelgroep moeten worden gerespecteerd (senioren stuur je niet naar een discotheek) etc.

  • Kwaliteit:

  • De reistechnische informatie moet kloppen. Daarom moet de leerling zoveel mogelijk tabellen (timetables, prijsoverzichten, etc) rechtstreeks overnemen.

  • De leerling moet op een effectieve manier gebruik hebben gemaakt van de aangereikte bronnen.

E-mail

  • Vorm:

  • De leerling dient de juiste taalconventies te hanteren: goede opbouw, duidelijke taal (komt de boodschap over?), correcte aanhef en afsluiting.

  • Formeel taalgebruik: het is de bedoeling dat de leerling zich niet al te informeel uitdrukt. Voorbeelden:

    • gebruik van please en thank you

    • could in plaats van can

    • geen populaire taal zoals gonna, wanna etc.

    • I would like to in plaats van I want to

  • Inhoud:

  • De leerling dient de juiste vragen te stellen om de benodigde informatie te verkrijgen. Dat betekent specificeren, zelf voldoende en de juiste info verstrekken en duidelijke taal gebruiken. Ook moet de tekst niet te lang en ingewikkeld zijn: het is een e-mail, geen short story!

  • Kwaliteit:

  • Het taalgebruik dient zoveel mogelijk correct te zijn. Gebruik van een (online)woordenboek en spellingscontrole is essentieel! Begrijpelijkheid staat echter voorop.

Het gesprek

  • Vorm:

  • Het taalgebruik van de leerling mag niet al te informeel zijn. Zie criteria bij e-mail.

  • De leerling moet zich ook voldoende inleven in zijn rol als VVV-medewerker. Dat betekent dat de leerling de klant met enthousiasme, vriendelijkheid en beleefdheid te woord moet staan. De leerling dient zich behulpzaam op te stellen en moet interesse tonen in de wensen van de klant.

  • Inhoud:

  • De leerling moet zelf de juiste vragen stellen om erachter te komen wat de klant wil. Andersom moet hij de vragen van de klant kunnen begrijpen en de gevraagde gegevens kunnen produceren.

  • Kwaliteit:

  • De leerling moet met enig gemak kunnen spreken in het Engels. Dat wil zeggen dat hij een redelijk vocabulaire paraat heeft en niet al te lang naar woorden hoeft te zoeken. Grammaticale correctheid is van ondergeschikt belang, zolang het de begrijpbaarheid niet in de weg staat. Datzelfde geldt voor uitspraak. Raadpleeg voor een uitgebreidere omschrijving van het beheersingsniveau B1 de website van de Europese Taalniveaus.

Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatete webkwesties / webquests en mysteryquests?

Schrijf je dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)